Všetko, čo potrebujete vedieť o výmene zimných pneumatík za letné
- Kategória
- Tipy a triky

Oficiálne trvá zimná sezóna na cestách do 31. marca. Od tohto času je už na mieste vymeniť zimné pneumatiky za letné, keďže narastajúce denné aj nočné teploty zvyšujú opotrebenie zimných gúm, a to cítiť aj na spotrebe. Myslite na to, že objednávať prezutie auta je rozumné s predstihom. Prezúvať sa oplatí už s najbližším výhľadom na stabilné počasie.
Kedy je správny čas na nové pneumatiky a ich prezutie?
Pneuservis Matlovič motoristom radí: „Rozhoduje nielen hĺbka dezénu, ale aj vek pneumatík. Pneumatiky nevydržia donekonečna, aj keď ich nestihnete zodrať, po viac ako šiestich rokoch ich treba určite vymeniť. Prečo, keď má ich profil ešte dobrú vôľu? Odpoveďou sú fyzikálne vlastnosti gumy, z ktorej sú vyrobené. S narastajúcim vekom začne guma na pneumatike praskať, vráskavieť, tiež môže niesť známky mechanického poškodenia.“
Nové pneumatiky je potrebné kupovať vtedy, keď zoderiete dezén alebo na základe ich veku. Obúvať by ste určite nemali pneumatiky staršie ako 10 rokov. Ak najazdíte okolo 25 000 kilometrov ročne, vaše pneumatiky vydržia asi 4 roky. Ak najazdíte menej, povedzme 10 000 km, ich dezén tak skoro neopotrebujete. Vtedy odporúčame nechať gumy aspoň raz do roka skontrolovať v pneuservise. Je dôležité mať istotu, či sú po rokoch používania stále bezpečné. Ohľad na stav pneumatík totiž berú aj poistní likvidátori. Ak sa vám prihodí havária práve pre zlý stav pneumatík, poisťovňa od poistného plnenia môže upustiť.
Dezén na letných pneumatikách nesmie byť tenší ako 1,6 mm. Vtedy už pneumatika nespĺňa bezpečnostné limity a najmä na mokrej vozovke môže byť príčinou šmyku a havárie. Navyše, ak jazdíte na vybrúsených „hladkých“ pneumatikách, môžete od dopravnej polície dostať pokutu vo výške 60 €. Policajti majú rovnako právo zadržať vám osvedčenie o evidencii vozidla a tabuľky s evidenčnými číslom, kým neodstránite tento nedostatok.
Nezabudnite: Vždy je nevyhnutné prispôsobiť štýl jazdy stavu vozovky, ale aj technickému stavu auta a jeho pneumatík.
Správne hustenie pneumatík
Pneumatiky časom strácajú správne nahustenie. To má vplyv aj na rovnomernosť ich opotrebenia. Z dlhodobého hľadiska je tu riziko straty tlaku. Vtedy sa guma oveľa viac opotrebúva po stranách. Takáto pneumatika po dohustení vykazuje vysokú mieru nerovnomerného opotrebenia a prestáva spĺňať bezpečnostné požiadavky.
Naopak, prehustená guma spôsobuje vydutie strednej časti dezénu a jej okraje sú opotrebené menej.
Správne nahustené pneumatiky, okrem toho, že sa opotrebúvajú po celej ploche, majú výrazný vplyv aj na spotrebu. Ich hustotu by ste mali kontrolovať minimálne raz za mesiac. Na tlak v pneumatike vplýva aj okolitá teplota, preto by ste mali vždy dodržať výrobcom udávané hustenie.
Zjazdený dezén je hazard so životom
Pneumatika s plytkým dezénom poukazuje na posledných 20 % životnosti. Zvyšuje sa tak riziko aquaplaningu (pneumatika nestíha drážkami odvádzať vodu, ktorá následne zmenšuje kontaktnú plochu pneumatiky s povrchom vozovky), a preto je nevyhnutné, s ohľadom na bezpečnosť, investovať do nových pneumatík. Staré pneumatiky ohrozujú bezpečnú prevádzku auta svojou nevyspytateľnosťou, popraskanie alebo aj výraznejšie mechanické poškodenie môže viesť až k roztrhnutiu pneumatiky. Výmenu páru pneumatík pritom PZP a havarijné poistenie nekryje.
Pravidlá prezúvania
- Ak sa chystáte vymeniť jeden pár pneumatík za nové, tie nové by ste mali montovať na zadné kolesá.
- Pneumatiky na predných kolesách by sa mali striedať s tými na zadných, aby boli opotrebené rovnomerne.
- Ak vaše auto prezúvate na jedny disky, musíte rátať aj s tým, že môže dôjsť k poškodeniu pneumatiky. Ak máte letné pneumatiky obuté na elektrónoch a zimné na “plecháčoch”, vtedy stačí prehodiť len kolesá.
Aké sú výhody prezutia pneumatík v pneuservise?
Prezúvať v pneuservise sa oplatí preto, že vám mechanici kolesá správne vyvážia. Podľa miery opotrebenia sa mení aj ich ťažisko a vyvažovacie olovo treba nanovo osadiť. Navyše, už pri vyvažovaní technik odhalí, či je pneumatika poškodená.
Po prezutí je tiež dôležité skladovanie, ktoré má vplyv na životnosť pneumatík. Mať naukladané všetky štyri kolesá na holom betóne nie je zrovna ideálne riešenie. Pred uložením je dobré disky zbaviť nečistôt a z dezénu pneumatík odstrániť kamienky, ktoré sa tam zasekli. V uskladnenej pneumatike nemajú čo robiť.
Poškodené pneumatiky patria na recykláciu
Určite by ste nemali používať staré pneumatiky z druhej ruky, ani ako rezervu. Rezerva musí tiež spĺňať rovnaké požiadavky ako obutá pneumatika. Ak je poškodená, treba kúpiť novú. Ak ste dostali defekt a na pneumatike sa zlomil kord, je súca na vyhodenie. Dobrú z páru môžete použiť do rezervy, poškodenú ale treba odovzdať recyklačnému stredisku.
Nerovnomerne opotrebované alebo poškodené pneumatiky tiež nepatria na disky. Ich obutím riskujete veľa. Pri vyšších rýchlostiach môže dôjsť k roztrhnutiu a dopravná nehoda je na svete, pričom zničíte nielen vlastné auto, ale môžete spôsobiť škodu aj niekomu inému.
Každý dezén pneumatiky má svoje špecifiká. Rozhodujú schopnosti zvládať vodu, blato, štrk, piesok a sneh. Ak sa nechystáte autom pokoriť dakarské povrchy, postačí vám odporúčaná klasika. Ak ale autom často schádzate z ciest do terénu, treba voliť špeciálne obutie, ktoré dodá vášmu autu istotu aj v tom najnáročnejšom teréne.
Druhy pneumatík
Rôzni výrobcovia, rôzne druhy na rôzne autá a podmienky. Ako sa v tom vyznať? To, že na osobný automobil idú iné pneumatiky ako napríklad na SUV alebo kamión, je každému jasné. Vodič by sa mal navyše riadiť aj pokynmi výrobcu a zachovať dané hodnoty rozmerov pneumatiky, index maximálneho zaťaženia a maximálnej rýchlosti. Prinášame vám stručný prehľad pneumatík, ktorý vám pomôže pri rozhodovaní, do čoho obujete vášho štvorkolesového miláčika.
Podľa charakteru:
-
komfortné pneumatiky
Dobre vymedzujú nerovnosti, tlmia nárazy, sú tiché a majú vyšší kilometrový výkon.
- športové pneumatiky
Patria do kategórie UHP (Ultra High Performance). Sú určené pre športové vysokovýkonné automobily. Majú veľkú tuhosť a sú veľmi odolné pri vysokých rýchlostiach. Poskytujú stabilitu pri športovo ladenej jazde. Ich nevýhodou je nižší komfort jazdy - môžete cítiť nerovnosti na ceste a sú hlučnejšie.
Podľa konštrukcie:
- diagonálne pneumatiky
Vrstvy materiálu a sklon vlákien je diagonálny, v uhle 40 stupňov smerom ku kostre pneumatiky. Tento druh pneumatiky zaisťuje stabilný výkon a má pevnú bočnicu. Ide však o menej používaný typ, ktorý nahradila radiálna pneumatika.
- radiálne pneumatiky
Sklon vlákien je v uhle 90 stupňov a vedú radiálne. Takáto pneumatika má pod povrchom dezénu obal plátu, čím je zaistená väčšia konštrukčná stabilita. Obal plátu bráni deformácii pneumatiky a radiálna štruktúra umožňuje riadenie auta pri vysokých rýchlostiach.klon vlákien je v uhle 90 stupňov a vedú radiálne. Takáto pneumatika má pod povrchom dezénu obal plátu, čím je zaistená väčšia konštrukčná stabilita. Obal plátu bráni deformácii pneumatiky a radiálna štruktúra umožňuje riadenie auta pri vysokých rýchlostiach.
- pneumatiky bez duše
Podľa ročného obdobia:
- letné pneumatiky
Používajú sa v období, kedy vozovka nie je pokrytá snehom či námrazou. Sú menej hlučné a umožňujú hladké a bezpečné riadenie auta pri vysokých rýchlostiach. Určené sú od teploty +7 stupňov Celzia.
- celoročné pneumatiky
Tento druh pneumatík bol pôvodne vyvinutý pre regióny, v ktorých je krátka a nie veľmi tuhá zima. Oproti letným pneumatikám majú viac dezénových drážok.
- zimné pneumatiky
Zimné
pneumatiky zaisťujú dobré riadenie a poskytujú výbornú brzdnú a ťažnú
silu na snehu. Dezén má hlboké drážky, ktoré sú rozdelené do malých
blokov, čím sa maximalizuje výkon riadenia vozidla. Sneh zachytený v
drážkach sa behom riadenia auta stlačí, zatvrdne a vytvoria sa stĺpiky.
Dôležitý je aj smerový dezén, ktorý chráni vodiča pred postranným
šmykom. Na suchom povrchu sa dezén zimných pneumatík rýchlejšie
opotrebúva. Sú navrhnuté pre teploty nižšie ako 7 stupňov Celzia.
Podľa dezénu:
- symetrický dezén
Tieto pneumatiky sú bez označenia smeru rotácie dezénu. Sú vhodné pre autá nižšej strednej triedy, kompakty a SUV. Výhodou sú vysoko vyvážené vlastnosti pneumatiky na každom povrchu, výborná funkčnosť na suchej aj mokrej vozovke, vysoká brzdná účinnosť.
- asymetrický dezén
Ide o kombináciu symetrického a smerového dezénu. Je vhodný pre automobily nižšej, strednej a vyššej triedy, ale aj pre športové a vysokovýkonné autá. Dezén je rozdelený na 2 časti, vonkajšiu a vnútornú. Spevnená vonkajšia strana zabezpečuje vedenie vozidla a zaisťuje vysokú stabilitu pri jazde v zákrutách. Vnútorná strana sa stará o odvod vody a prenos brzdných a záberových síl na vozovku.
- smerový dezén
Pneumatiky majú šípku na bočnici, ktorá udáva smer otáčania pri jazde. Určené sú pre vozidlá strednej alebo športovej triedy. Vyznačujú sa výborným odvodom vody a stabilitou pri jazde. Pneumatiky so smerovým dezénom sú vhodné najmä do zimného obdobia, pretože pri zábere lepšie vyhadzujú sneh z drážok. Ich nevýhodou je vyššia hlučnosť.
Okrem pneumatík skontrolujte tiež:
Prevádzkové kvapaliny
Každá z kvapalín by mala mať dostatočný objem. Stav brzdovej a chladiacej kvapaliny je viditeľný na vyrovnávacích nádržkách. Olej treba kontrolovať podľa mierky. Ak máte veľa najazdených kilometrov a do oleja pridávate aditívum na zlepšenie jeho viskozity počas mrazivých zimných dní, je dobré výmenu plánovať na začiatku jari. To platí aj pre chladiacu zmes klimatizačného systému.
Ak badáte, že hladina kvapalín klesá pod minimálnu hranicu, je treba spozornieť. Len dolievať nestačí, môže byť poškodené vedenie a priebežný únik kvapaliny môže viesť až ku komplexnému zlyhaniu vozidla.
Odpruženie
Tlmiče na rozbitých cestách trpia a po čase celkom odchádzajú. Preto nesmiete podceňovať ich výmenu. Auto s poškodenými tlmičmi zle sedí v zákrutách, šofér môžete pociťovať kolísanie, voľným okom je viditeľné zatečenie. Opravu je dobré naplánovať aj vtedy, keď sú tlmiče napadnuté hrdzou.
Brzdy
Pri prezúvaní pneumatík viete aj sami skontrolovať stav brzdových kotúčov a bubnov. Auto treba chrániť pred hrdzou, aby sa nekontrolovateľne nerozšírila. Brzdové kotúče, ako aj celý podvozok, treba pri jarnej údržbe opláchnuť a zmyť agresívne soli, ktoré na nich môžu byť usadené.
Dobre pripravené auto vás pred letnou dovolenkou neprekvapí neočakávanými výdavkami a bude dobre slúžiť ďalší rok. Nové autá vydržia nejaký ten rok v bezúdržbovom stave, no pri starších autách sa už o ich „zdravotný stav“ treba starať. Vždy platí, že tá najlepšia starostlivosť je sezónna prevencia, aby vaše auto zostalo v dobrej kondícii čo najdlhšie.
Zdroj: Google, Giphy.com