Cookies používame na zlepšenie funkčnosti našej webstránky a na zobrazovanie relevantnej reklamy. Ďalším využívaním tejto stránky nám dávate súhlas na používanie všetkých typov cookies.  Ak nesúhlasíte so spracúvaním vašich cookies, môžete si upraviť nastavenia súborov cookies vo vašom internetovom prehliadači. Viac info tu.

Ďakujeme ;-)

OK

Kontakt

Zavrieť

Spýtajte sa nás

Zákaznícke centrum tu pre vás bude opäť: Pondelok o 08:00

Viete, čo je EGR ventil a ako funguje?

pondelok, 15. októbra 2018
EGR ventil (anglicky Exhaust Gas Recirculation) nájdete v novších autách a jeho úlohou je znížiť emisie výfukových plynov. Ako funguje?
EGR ventil

Technológia EGR, teda recirkulácia spalín, sa týka vznetových aj zážihových motorov a pracuje na princípe návratu výfukových plynov späť do spaľovacieho priestoru. Úlohou ventilu je otvárať a zatvárať prepojenia sacieho a výfukového potrubia motora.

Ak sa otvorí, časť výfukových plynov sa zmieša s novou vlnou prichádzajúceho vzduchu a putuje späť do valca. Podiel kyslíka v spaľovacom priestore sa zníži, čo má za následok aj zníženie teploty horenia.

Dochádza k redukcii obsahu NOx, teda povestného a nežiadúceho oxidu dusíka. Jeho podiel môže vďaka nižším teplotám horenia klesnúť až o 60 %.

kontrola motora

Povedané laicky, časť výfukových plynov prejde procesom spaľovania v podstate dvakrát. Kým v prípade naftových motorov sa recirkulácia týka 15 až 25 % výfukových plynov, pri benzínových to je 10 až 20 % výfukových plynov, ktoré sa vracajú vďaka EGR ventilu späť do procesu spaľovania a prejdú ním ešte raz.

Tým, že plyny už raz zhoreli, nedochádza pri ich opätovnom horení k zvyšovaniu teploty, a tak nevznikajú zbytočne ďalšie častice oxidu dusíka, a teda ďalšie emisie.

 

Nežiaduce vedľajšie efekty

Vedľajším efektom je zníženie výkonu motora. Okrem toho k negatívam patrí aj postupné zanášanie sacieho potrubia pevnými časticami z výfukových plynov, čo má zase za následok znížený objem nasávaného vzduchu, ktorý putuje do valcov.

Motor tak môže mať po čase problém s naštartovaním, najmä pri studených štartoch, dochádza ku kolísaniu otáčok a aj k tzv. efektu drhnutia agregátu. Bez jeho výmeny, resp. vyčistenia sa ďalej nepohnete.

 

Prísnejšie normy priniesli zmeny v technológii

Do prvých automobilov sa EGR ventil začal montovať s príchodom emisnej normy Euro 3. Kým prvé systémy boli pasívne a používali podtlakový ventil so snímačom polohy, neskôr celý systém ovládal elektromagnet.

Dnes už EGR ventil pracuje v spolupráci s elektromotorom na základe informácií, ktoré dostane z riadiacej jednotky. S nástupom prísnejších emisných noriem zo strany Európskej komisie sa do popredia dostali tzv. dvojkruhové systémy EGR ventilov.

 

Jednokruhové a dvojkruhové EGR ventily

Jednokruhové ventily začali pracovať až pri špecifických podmienkach ako boli vyššie otáčky motora alebo vyššia teplota motora, pričom dovtedy bol systém recirkulácie výfukových plynov neaktívny.

Dvojkruhový EGR ventil pracuje aj s vysokotlakovým a nízkotlakovým systémom ventilu. Kým v prvom sa výfukové plyny vracajú späť do sacieho potrubia bez ochladenia, pri nízkotlakovom sú plyny odobraté až za filtrom pevných častí.

Znamená to, že sú už očistené od sadzí, a teda nedochádza k zanášaniu potrubia. Navyše pred ich návratom do procesu spaľovania dochádza k ich schladeniu prídavným chladičom. Ak začne pracovať nízkotlakový systém, ten vysokotlakový sa automaticky vypne.

 

Ako vás môže EGR ventil potrápiť

Len na Slovensku pribudol za posledných 10 rokov milión nových automobilov. Emisie sú vo svete, v ktorom neustále rastie počet áut, na prvom mieste. Ak vám zasvieti kontrolka motora, nezriedka to má za následok práve zanesený EGR ventil uhlíkovými usadeninami.

Tie ako vedľajší produkt spaľovania neumožňujú správnu funkciu ventilu. Aj preto dnes mnohí považujú EGR ventil za slabé miesto a hlavnú chorobu moderných motorov.

Dôvodom je fakt, že jeho pohyblivosť sa začne vplyvom usadením postupne zhoršovať. Jeho výmena za nový nie je úplne lacná záležitosť, keďže ceny novej súčiastky sa pohybujú v stovkách eur.

 

Prečo EGR ventil prestáva fungovať

Dôvodom nefunkčnosti EGR ventila je zanášanie pevnými karbónovými časticami spaľovania, čo je príznačné najmä pri jednokruhovom systéme EGR ventilu.

Ten totiž vracia výfukové plyny späť do procesu spaľovania bez ich očistenia filtrom pevných častíc alebo katalyzátorom.

Lacnejšia alternatíva ako výmena EGR ventila za nový je jeho očistenie. Po jeho vymontovaní existuje niekoľko technológií ako ventil vyčistiť tak, aby bez problémov fungoval tisícky ďalších kilometrov, podobne ako v prípade škrtiacej klapky.

Niektorí vodiči to nezriedka riešia aj mechanickým a najmä nezákonným do motora a tzv. zaslepením EGR ventilu.

Časom to môže mať za následok pokles výkonu motora, a tým zhoršenú akceleráciu, zhoršené štarty, vyšší objem dymenia z výfuku a aj vyššiu spotrebu paliva. Ale hlavne značný nárast emisií, čo moderná diagnostika motora pri emisnej a technickej kontrole dokáže veľmi rýchlo odhaliť.


Iné novinky

maják na pobreží
streda, 01. augusta 2018

Tipy na cestu autom do Bulharska

Popri Chorvátsku je obľúbenou destináciou Slovákov aj Bulharsko. Prezradíme vám tipy a užitočné informácie, ako sa dostať k Čiernemu moru na vlastnú päsť. Čítať ďalej

pobrežie mesta Dubrovnik v Chorvátsku
pondelok, 16. júla 2018

Autom do Chorvátska: Na čo všetko sa v roku 2018 pripraviť

Cesta do Chorvátska môže byť jednoduchá a rýchla, no aj nekonečná. Poradíme, ako sa dostať k Jadranskému moru rýchlo a prezradíme, s akými zmenami treba počítať. Čítať ďalej

Hory
utorok, 10. júla 2018

Inšpirácia - netradičné destinácie na Slovensku

Na Slovensku je mnoho krásnych miest, ktoré sa oplatí navštíviť. Máme pre vás zaujímavé tipy, ako spoznať aj inú stránku našej krajiny a navštíviť tak miesta, o ktorých vie len málokto. Čítať ďalej