Chceme, aby bolo používanie tejto stránky pre Vás čo najpríjemnejšie. Preto využívame cookies.

Ďakujeme ;-)

OK

Kontakt

Zavrieť

Spýtajte sa nás

Oplatia sa celoročné pneumatiky: výhody a nevýhody

streda, 28. marca 2018
Celoročné pneumatiky sú kompromisom medzi sezónnymi plášťami. Odpadá starosť s kúpou a prezúvaním pneumatík. Sú však celoročné pneumatiky výhodné?
dezén pneumatiky

Sú celoročné pneumatiky na osoh alebo je lepšie investovať do sezónneho prezutia? Celoročné pneumatiky musia spĺňať podmienky pre bezpečnú jazdu nielen v lete, ale i v zime.

Čo zohľadniť pred kúpou pneumatík

Pneumatiky sú jednou z vecí, nad ktorou by mal popri povinnom zmluvnom poistení porozmýšľať každý, či už skúsený vodič alebo začiatočník. Predtým, než sa rozhodnete pre celoročné pneumatiky je potrebné zvážiť miesto, kde jazdíte. Ideálne je, ak žijete na mieste, kde sa nevyskytuje severská zima a sneh.

Niektoré časti Slovenska tieto kritériá spĺňajú. Často sa na zimných cestách stretávame skôr so snehovou kašou, mokrou alebo zamrznutou vozovkou. Vozovka pokrytá súvislou vrstvou snehu je výnimkou.

pneumatika auta

(Ne)výhody celoročných pneumatík

Prečítajte si sumár výhod a nevýhod, ktoré so sebou kúpa celoročných pneumatík prináša.

Bez čakania na prezutie pneumatík v servise

Často je práve toto rozhodujúci dôvod pre kúpu celoročných pneumatík. Auto s celoročnými pneumatikami nebudete musieť prezúvať a vyhnete sa tak otravnému čakaniu v servise.

Prezúvanie pneumatík však nie je natoľko nepríjemnou činnosťou. Ak patríte k zručnejším motoristom, sezónne pneumatiky dokážete prezuť sami, za necelé 2 hodinky.

Na menej technicky zdatných zostáva návšteva servisu. Nenechávajte si však prezutie na poslednú chvíľu, vyhnete sa nepríjemnému čakaniu a hlavne znížite riziko havárie. Objednajte sa niekoľko týždňov vopred a máte vyhraté.

Bez rozdielu podmienok: v lete aj v zime

Žiaľ, nie je to úplná pravda. Celoročné pneumatiky je síce možné využívať počas celého roka, avšak nie na cestách so súvislou snehovou pokrývkou. Z pohľadu fyziky nie je možné, aby jedna zmes na pneumatiky mala ideálne vlastnosti pre jazdu v rôznych teplotách.

Sezónne pneumatiky sú navrhnuté tak, aby mali ideálne vlastnosti v určitých sezónnych podmienkach. S celoročnými pneumatikami však jazdíte celý rok na tých istých pneumatikách, bez ohľadu na to či je -15°C alebo 35°C – ide teda o kompromis.

stopy po pneumatikách v snehu

 

Podobne je to aj s dezénom. Možno sa to nezdá, no vzor v dezéne pneumatiky má svoje opodstatnenie. Pomáha lepšej priľnavosti pneumatiky na vozovku, odvodu vody, záberu na rôznych povrchoch a podobne.

Každá pneumatika je tak navrhnutá do špecifických podmienok, v ktorých dokáže podať najlepší výkon. To sa však o celoročných pneumatikách povedať nedá.

Jedna sada pneumatík – menšia investícia

Žiaľ, nie je to tak úplne ružové. Na prvý pohľad sa môže zdať, že je rozdiel medzi cenou celoročných a sezónnych pneumatík veľký, no nie je tomu tak. Celoročné pneumatiky sú iba o zopár eur lacnejšie.

Príklad:

Ak si kúpite napríklad celoročné pneumatiky MichelinCrossCli­mate, ktoré v 16“ rozmere stoja približne 130 €, znamená to, že za celú sadu pneumatík zaplatíte 520 €.

Ak si však ako letné pneumatiky vyberiete napríklad Pirelli, ktoré stoja okolo 80 €, za 4 pneumatiky zaplatíte 320 €. Ak v prípade zimných pneumatík siahnete tiež po Pirelli, pričom jedna pneumatika vyjde tiež cca na 80 €, za osem pneumatík zaplatíte spolu 640 €.

Najazdené kilometre

Určite by ste pred kúpou celoročných pneumatík mali vziať do úvahy, koľko kilometrov autom za rok najazdíte. V prípade štandardných celoročných pneumatík je nájazd kilometrov okolo 28 000 km.

Letné pneumatiky sa však dokážu dostať až na 40 000 km a zimné na 20 000 km.

Dôležité:

Na Slovensku platí zákon, ktorý určuje povinnosť používať počas zimy pneumatiky s dezénom hlbším ako 3 mm

Ak sa vaše celoročné pneumatiky počas roka opotrebujú a v novembri zistíte, že je hĺbka dezénu pod 3 mm, budete nútení kúpiť nové pneumatiky. Aj keď by ste na nich mohli jazdiť počas leta.

Ktoré celoročné pneumatiky sú najlepšie

Keďže je o celoročné pneumatiky stále dostatočný záujem, výrobcovia sa predbiehajú, aby zákazníkom prinášali pneumatiky s najlepšími vlastnosťami.

Test celoročných pneumatík

Vybrané pneumatiky nedávno otestovali popredné európske autokluby – nemecký ADAC, rakúsky ÖAMTC a švajčiarsky TCS. Konkrétne testovali 7 najpredávanejších celoročných pneumatík.

Na snehu sa hodnotí brzdná dráha s ABS, rozjazd a bočná stabilita (ang. handling).

Pneumatiky boli hodnotené 5 stupňami:

  • výborná;
  • zvlášť odporúčaná;
  • odporúčaná;
  • podmienene odporúčaná;
  • neodporúčaná.


Prvé dve najvyššie známky nezískal ani jeden model, dva skončili s hodnotením „odporúčaná“, tri získali známku „podmienene odporúčaná“ a dva modely v teste prepadli.

Najlepšie a najhoršie hodnotené celoročné pneumatiky

Čo sa týka celoročných pneumatík, skúsenosti sa rôznia. Najlepšie výsledky dosiahol model Michelin CrossClimate, a hoci na snehu vykázal určité slabiny, len tento splnil podľa expertov popis výrobcu, ktorý plášť označuje ako „letnú pneumatiku so zimnými vlastnosťami“.

Najväčšie ťažkosti plášťa sa prejavili pri brzdení s ABS a čiastočne aj v bočnej stabilite. Na druhej strane je Michelin najúspornejším a najodolnejším modelom v teste.

Naopak, najhoršie sa v teste umiestnili pneumatiky Hankook Kinergy 4S H740. Na snehu a na ľade je Hankook porovnateľný s odporúčanými zimnými plášťami, tým sa však podobnosť končí.

Na suchom povrchu zlyhal tento model pri hodnotení jazdnej stability. Na mokrom povrchu zase pneumatika úplne pohorela a skončila s najhoršou možnou známkou.



Iné novinky

škrabanec na modrom aute
streda, 16. mája 2018

Poškodil vám auto neznámy páchateľ? PZP vám nemusí pomôcť

Prichádzate k autu na parkovisku a zistíte, že vám doň niekto nabúral. Poradíme, ako postupovať, keď vám auto poškodil neznámy páchateľ. Čítať ďalej

crash test
pondelok, 14. mája 2018

Bezpečné auto – ktoré prvky robia vaše auto skutočne bezpečným?

Európska únia si stanovila plán, do 2020 znížiť počet obetí na európskych cestách o 50 %. Vlani na cestách štátov EÚ zomrelo 25 300 ľudí. Na Slovensku to bolo v roku 2007 až 627 obetí. Čítať ďalej

Kalendár so zakrúžkovaným dátumom
pondelok, 16. apríla 2018

Aká pokuta vám hrozí za neplatnú STK

Po slovenských cestách denne jazdia autá bez platnej technickej a emisnej kontroly. Pokuta za zábudlivosť či ľahostajnosť je ale poriadne vysoká. Poradíme vám, ako na kontrolu nezabudnúť. Čítať ďalej