Chceme, aby bolo používanie tejto stránky pre Vás čo najpríjemnejšie. Preto využívame cookies.

Ďakujeme ;-)

OK

Kontakt

Zavrieť

Spýtajte sa nás

Novela zákona sprísni podmienky pre mladých vodičov

pondelok, 27. novembra 2017
Podľa štatistiky polície majú každú tretiu nehodu na svedomí vodiči do 25 rokov. Štát zareagoval a chystá novinky.
mladý muž v šiltovke v aute

Príčinou nehôd s tragickými následkami je pri mladých vodičoch často nedodržiavanie dopravných predpisov a neprispôsobenie jazdy stavu vozovky a svojim schopnostiam.

Mladí vodiči veľakrát zle odhadnú situáciu na ceste a výsledkom sú dopravné nehody a negatívne štatistiky polície. Ministerstvo vnútra preto chystá novelu, ktorá má snahu predísť zbytočným úmrtiam mladých ľudí na slovenských cestách. Novinka sa týka pravidiel, ktoré sprísnia podmienky získania vodičského preukazu pre vodičov do 25 rokov.

Mladí vodiči dominujú štatistikám

Štatistiky rizikových faktorov v premávke za vlaňajší rok hovoria, že vodiči, ktorí majú vodičské oprávnenie menej ako päť rokov, spôsobia až 2 497 nehôd. Hovoríme teda o mladých vodičoch, v tomto prípade z pohľadu vodičských skúseností.

Dvojnásobne menej nehôd spôsobili šoféri, ktorí majú vodičské oprávnenie šesť až desať rokov.

Ešte menej nehôd spôsobili vodiči, ktorí majú vodičské oprávnenie už viac ako desať rokov. Podľa policajných záznamov toho majú na rováši najmenej vodiči, ktorí si sadajú za volant už vyše 40 rokov.

Príčiny nehôd: alkohol, telefón, preceňovanie schopností

Dôvodov, prečo mladí spôsobujú v priemere viac nehôd, je viacero. Len v roku 2017 spôsobili každú tretiu smrteľnú nehodu mladí šoféri, ktorí šoférovali pod vplyvom alkoholu.  

vodič pijúci pivo za volantom

Aj preto sa pripravuje novela zákona, ktorá “dohliadne” na priestupky mladých. Telefonovanie a používanie mobilu počas jazdy sa síce netýka iba mladých vodičov, no dominuje najmä v tejto vekovej kategórii a s postupom času bude o to viac silnieť.

mobilný telefón v ruke vodiča

Rýchla jazda a jej neprispôsobenie stavu vozovky v kombinácii s preceňovaním vlastných vodičských schopností je kombinácia dôvodov, prečo tak často mladí ľudia na cestách umierajú.

Aj štatistika hovorí, že mladí spôsobujú nehody pri odpútaní pozornosti, a to najmä v noci. Vedeli ste, že podľa štatistík mladý vodič spôsobí nehodu najčastejšie v druhom roku od získania vodičského oprávnenia?

Zrejme je to zapríčinené domnienkou, že po prvom roku jazdenia bez nehody je človek už dostatočne skúsený a zvládne na cestách akúkoľvek situáciu. Vtedy sa pozornosť zníži a človek prestane byť opatrný, často je až neohľaduplný. Lekcie z autoškoly a rady inštruktorov jednoducho vyfučia z hlavy.

Čo s tým? Reaguje celá Európa

Vysoká nehodovosť mladých vodičov nie je iba slovenským fenoménom. Čelí mu celá Európska únia. Opatrenia sa preto prijímajú na európskej úrovni. Problém je v nedostatočnej príprave mladých vodičov, ale aj rozptyľovania sa v ére mobilných telefónov a početných doplnkov, ktoré oberajú vodiča o pozornosť. Rovnako je to aj hustota premávky a vysoký počet áut na cestách.

Jednou z noviniek sú psychologické testy, ktoré by sa mali stať povinnými pre mladých záujemcov o získanie vodičského oprávnenia. Ak už mladý človek preukaz získa, ale spôsobí vážnu nehodu alebo poruší pravidlá cestnej premávky opakovane, bude musieť absolvovať preškolenie.

Finančné pokuty sa ukázali ako menej účinné a nepomáhajú. Vo viacerých európskych krajinách sa viac osvedčili opatrenia ako psychologické test a preškolenie než opakované pokutovanie.

eurobankovky

Mal by sa zmeniť aj spôsob samotnej výučby v autoškolách. Väčší dôraz by mal klásť na prevenciu a predvídanie situácií na ceste, nielen na samotné šoférovanie auta a znalosť dopravných značiek.  

Prísnejšie pravidlá a prevencia

Prísnejšie pravidlá vidieť napríklad na zapisovaní priestupkov do karty, pričom sa do úvahy berie aj doba od získania vodičského oprávnenia. Polícia zavádza tento systém do praxe už teraz. Čím dlhšie budete jazdiť bez nehody, tým lepšie pre vás.

Pri novele zákona sa uvažuje aj o opatrení pri jazde v noci. To by znamenalo, že skúsenosťami mladí vodiči v noci nebudú môcť jazdiť sami, bez prítomnosti staršieho vodiča. Štatistiky ukazujú časté nehody práve v nočných hodinách.

Prekročenie rýchlosti o viac 20 km/h by mohlo po novele znamenať opätovné preskúšanie mladého vodiča a zadržanie vodičského preukazu. Takéto opatrenia by sa však mali týkať iba vodičov do 21 rokov. 

Veľmi pravdepodobné je zavedenie povinného absolvovania psychotestov pri získavaní vodičského oprávnenia. Prevenciou nehodovosti mladých je neustále sa zdokonaľovanie sa v jazde a zlepšovanie reakčných schopností. Odporúčame absolvovať dodatočné školenia, napríklad školu šmyku. Tieto kurzy môžu mladým pomôcť lepšie predvídať situácie na ceste.

Treba si uvedomiť, že auto sa z dopravného prostriedka veľmi rýchlo môže zmeniť na zbraň, ktorá zabíja. Vtedy už nepomôže ani havarijné poistenie.


Iné novinky

crash test
pondelok, 14. mája 2018

Bezpečné auto – ktoré prvky robia vaše auto skutočne bezpečným?

Európska únia si stanovila plán, do 2020 znížiť počet obetí na európskych cestách o 50 %. Vlani na cestách štátov EÚ zomrelo 25 300 ľudí. Na Slovensku to bolo v roku 2007 až 627 obetí. Čítať ďalej

Kalendár so zakrúžkovaným dátumom
pondelok, 16. apríla 2018

Aká pokuta vám hrozí za neplatnú STK

Po slovenských cestách denne jazdia autá bez platnej technickej a emisnej kontroly. Pokuta za zábudlivosť či ľahostajnosť je ale poriadne vysoká. Poradíme vám, ako na kontrolu nezabudnúť. Čítať ďalej

pneumatika auta
štvrtok, 05. apríla 2018

Celoročné pneumatiky - sú vhodné do našich podmienok?

Ak má pneumatika označenie M+S a symbol vločky, ide o celoročnú pneumatiku, ktorú môžete využívať aj v zimných mesiacoch a zákonnú povinnosť si splníte. Sú však takéto pneumatiky vhodné aj do našich podmienok? Čítať ďalej