Cookies používame na zlepšenie funkčnosti našej webstránky a na zobrazovanie relevantnej reklamy. Ďalším využívaním tejto stránky nám dávate súhlas na používanie všetkých typov cookies.  Ak nesúhlasíte so spracúvaním vašich cookies, môžete si upraviť nastavenia súborov cookies vo vašom internetovom prehliadači. Viac info tu.

Ďakujeme ;-)

OK

Kontakt

Zavrieť

Spýtajte sa nás

Neviete v zime naštartovať naftový motor? Pomôžu vám aj aditíva

utorok, 05. decembra 2017
Naštartovať auto počas tuhých zimných mrazov môže byť niekedy problém. Pozrite si tipy a triky ako tomu predchádzať.
Kľúčik v zapaľovaní

Skontrolujte autobatériu

Dôvodom, prečo vaše auto nechce naštartovať, môže byť slabá či staršia autobatéria. Životnosť akumulátora je zhruba 4 až 6 rokov

Ak je batéria stará, prípadne poškodená, jej životnosť je prirodzene nižšia. Nevraviac o tom, že každá autobatéria v mraze stráca kapacitu podstatne rýchlejšie. Preto si pred zimou dajte batériu skontrolovať a v prípade potreby rovno vymeniť.

Akumulátor je dobré za ideálnych podmienok udržiavať v teple, čiže parkovať v garáži. To však nie je vždy možné. 

V prípade, že vaše auto čaká naozaj mrazivá noc a nemáte inú možnosť než parkovať vonku, batériu z vozidla opatrne vyberte. Môžete tak zároveň skontrolovať, či je dostatočne nabitá.

Tankujte vhodné palivo

Čerpacie stanice ponúkajú v priebehu roka až 4 druhy nafty. V závislosti od ročného obdobia je to letná, prechodná a zimná nafta. V horských oblastiach s náročnejšími klimatickými podmienkami dokonca aj nafta arktického typu.

Obdobie pre poskytovanie jednotlivých palív sú určené zákonom, a preto by sa vám nemalo stať, že v zime natankujete prechodnú naftu.

V mrazivom počasí sa vám môže v prípade nesprávneho paliva ľahko prihodiť, že nafta zhustne alebo sa v nej vytvoria kryštály.

Príklad:

Najnižšia teplota, pri ktorej dokáže zimná nafta prejsť normovaným sitkom je –20 stupňov Celzia. Ak teploty klesnú nižšie, nafta už sitkom neprejde pre kryštály, ktoré povrch sitka upchajú.

Dôležité je pravidelne kontrolovať palivový filter, aby sa neupchal nečistotami z nádrže.

Takisto je potrebné kontrolovať vodu, ktorá sa následkom kondenzácie zo vzduchu v nádrži usadí v palivovom filtri a môže v ňom zamŕzať. 

Zbytočnému vzduchu v nádrži zabránite, ak budete tankovať vždy plnú nádrž. 

stojan na tankovanie paliva do auta

Pomôžu palivové aditíva

Aditíva sú špeciálne prísady určené do motorových palív. Ich úlohou je vylepšiť vlastnosti paliva, zlepšiť spotrebu, chod a životnosť motora, a to najmä v zime.

Dnes už mnohé čerpacie stanice ponúkajú aj tzv. aditivované benzíny a naftu. Aditíva v palivách obsahujú zložky, ktoré zvyšujú čistiacu schopnosť paliva. Tým uľahčia jeho filtrovateľnosť v zimnom období.

Tip:

Aditíva môžete do paliva aplikovať aj sami. Pre ich účinnosť je dôležité, aby boli obsiahnuté v celom objeme nádrže. To dosiahnete tak, že ich pridáte tesne pred tankovaním

Pred samotnou aplikáciou nezabudnite nádobu s aditívami poriadne premiešať. Snažte sa pri tom vyhýbať mrazom, aditíva je najlepšie pridávať pri plusových vonkajších teplotách. 

Žeraviace sviečky

Ak sú všetky vyššie uvedené položky ošetrené, no problém s naštartovaním pretrváva, kameňom úrazu môžu byť žeraviace sviečky. Ich úlohou je, okrem iného, uľahčiť štart studeného motora v teplotách pod bodom mrazu. 

Pri ich kúpe neradno šetriť, a to vo vlastnom záujme. Dlhodobému tepelnému, chemickému a mechanickému vplyvu vedia totiž odolávať len kvalitné produkty.

Pred nástupom mrazivých dní odporúčame skontrolovať aj stav sviečok. V lete si nefunkčnosť jednej či dvoch sviečok ani nevšimnete, no v zime môžu ľahko znemožniť naštartovanie.

Pre tento prípad je dobré mať vždy v zálohe štartovacie káble a po ruke auto, ktorého majiteľ je ochotný pomôcť. Pri kúpe káblov nepodceňte ich kvalitu. 

Keďže väčšinou ide o jednorazovú investíciu, neuspokojte sa s najlacnejšími kusmi. Pri nich sa často stáva, že štipce majú problém obopnúť kontakt akumulátora.

Ako nabiť autobatériu?

Zaparkujte autá čo najbližšie k sebe a skontrolujte čistotu kontaktov batérie.  

  • Najskôr pripojte červený kábel na plusový pól vybitej batérie, potom pripojte jeho druhý koniec na plusový pól nabitej batérie.

  • Pokračujte napojením čierneho kábla na mínusový pól nabitej batérie a jeho opačný koniec pripevnite na kostru v priestore motora.

  • Po napojení naštartujte auto s nabitou batériou a vzápätí pri zvýšených obrátkach sa pokúste naštartovať aj auto s vybitou batériou. Ak sa naštartovanie podarí, jazdite pomaly, na najnižšom stupni, nech sa motor zahreje.

Najdôležitejšie je pristupovať k situácii zodpovedne a nenechať riešenie jednotlivých opatrení na poslednú chvíľu. Môže sa vám to vypomstiť.

Dúfame, že vďaka našim tipom prežijete zimné obdobie bez akýchkoľvek komplikácií.


Iné novinky

EGR ventil
pondelok, 15. októbra 2018

Viete, čo je EGR ventil a ako funguje?

EGR ventil (anglicky Exhaust Gas Recirculation) nájdete v novších autách a jeho úlohou je znížiť emisie výfukových plynov. Ako funguje? Čítať ďalej

maják na pobreží
streda, 01. augusta 2018

Tipy na cestu autom do Bulharska

Popri Chorvátsku je obľúbenou destináciou Slovákov aj Bulharsko. Prezradíme vám tipy a užitočné informácie, ako sa dostať k Čiernemu moru na vlastnú päsť. Čítať ďalej

pobrežie mesta Dubrovnik v Chorvátsku
pondelok, 16. júla 2018

Autom do Chorvátska: Na čo všetko sa v roku 2018 pripraviť

Cesta do Chorvátska môže byť jednoduchá a rýchla, no aj nekonečná. Poradíme, ako sa dostať k Jadranskému moru rýchlo a prezradíme, s akými zmenami treba počítať. Čítať ďalej