Netradičné automobily v bežnej premávke
- Kategória
- Novinky

V bežnej premávke sa stále najčastejšie stretávame s autami spaľujúcimi naftu alebo benzín, no čoraz viac počuť hlasy za nižšie emisné limity nielen pre naftové agregáty. Téma DPF filtrov začína byť aktuálna aj v oblasti benzínových motorov. Najmodernejšie autá produkujú minimum emisií v porovnaní s autami spred dvadsiatich rokov, no ekologický zámer je dostať sa pod 100 g oxidu uhličitého vo výfukových plynoch. Pozornosť sa preto obrátila na elektromobily.
Elektromobily sú na prihlásenie najlacnejšie
Od 1. februára 2017 je opäť drahšie prihlásiť silné autá, a to nielen pri prvej registrácii, ale aj pri každej zmene majiteľa. Za prihlásenie drahých a výkonných áut si priplatíte viac. Nová legislatíva otvára cestu vozidlám, ktoré na pohon spaľujú alternatívne palivá. Tradičné hybridy spaľujúce CNG alebo LNG dopĺňajú vozidlá schopné spaľovať vodík. Elektromobily, ktoré postupne prenikajú na naše cesty, sú pri registrácii najlacnejšie, platí sa za ne 33 eur.Pri tradičných motoroch stojí prihlásenie vozidla s najnižším výkonom do 80 kW len 33 eur. Zdraželi ale autá s výkonom presahujúcim 176 kW. Pri najvýkonnejších strojoch nad 254 kW zdražela registrácia o 900 eur, a to na úroveň 3 900 eur.
Elektrina alebo hybrid, nová Kia Niro vie hrať na obe strany
Noviniek s elektrickým pohonom pribúda. Nezaostáva ani kórejská automobilka Kia s novým kompaktným crossoverom Niro. Jeho hybridná verzia bola na náš trh uvedená už v roku 2016, je kombináciou 77 kW spaľovacieho motora 1,6 GTI a 32 kW elektromotora. Niro komplet v elektrike dostal elektromotor s krútiacim momentom 295 Nm a výkonom 88 kW (120 koní). Na batérie s kapacitou 28 kWh dokážete prejsť zhruba 200 km.
Po technickej stránke je elektrická verzia Nira koncernovým klonom Hyundai Ioniq Electric. Ak najazdíte denne menej ako 200 km, elektromobil je spolu s dotáciou od štátu až do výšky 5 000 eur pre autá s alternatívnym pohonom zaujímavou voľbou.
Zdroj: Kia
Vzkriesenie legendy a jej elektrická inkarnácia VW I. D. Buzz
Nemecký koncern Volkswagen (ďalej len VW) sa zaviazal v roku 2025 vyrobiť miliónte elektrické vozidlo. Elektrický koncept kompaktného mikrobusu vychádza z niekdajšej legendy Volkswagen T1, známej z filmov o hippies alebo skôr pod prezývkou Samba Buss. Elektrické MPV bude svojím rázvorom 3 300 mm podobnejšie úžitkovému autu, čo dodá priestoru dimenziu limuzíny. Interiér ponúka miesto pre 7 cestujúcich.
Práve interpretácie klasických modelov majú pomôcť automobilke vyjsť z tieňa kontroverznej aféry Dieselgate, ktorá otriasla dôveryhodnosťou VW nielen v USA. Samotný názov I. D. predstavuje inteligentný dizajn, Buzz je variáciou na spojené slová bus a buzz, to prvé je zrejmé a to druhé? Tiché bzučanie elektromotora už onedlho začne nahrádzať burácanie spaľovacích motorov.Z palubnej dosky zmizli všetky klasické tlačidlá a prístroje, ktoré nahradil veľký head-up displej, odnímateľný tablet a dotykový displej na volante. Namiesto spätných zrkadiel budú k dispozícii kamery. Vodičovo a spolujazdcovo sedadlo je možné otočiť o 180 stupňov smerom k posádke a pohodlne s nimi komunikovať, kým autonómne riadenie preberá autopilot. Tento unikátny model by sa mal podľa VW stať realitou v roku 2022.
Zdroj: Volkswagen
Budú sa vôbec vyrábať „hlúpe“ autá?
Koncepty, ktoré majú prísť na trh v najbližších desiatich rokoch, majú množstvo spoločných čŕt. Jednou z nich je integrácia inteligentných head-up displejov. Autá budú čoraz múdrejšie, veď už teraz dokážu čítať dopravné značenie, majú schopnosť udržiavať auto v jazdnom pruhu a disponujú adaptívnym tempomatom, ktorý je schopný dodržiavať bezpečný odstup. Asistenčné systémy nie sú až takou novinkou, poznáme ich už niekoľko rokov a ich použitie začína prerastať v autonómne riadenie auta.
Aj keď sú samoriadiace autá ešte len v testovacej premávke, pomaly prenikajú do miest, kde zbierajú skúsenosti pre ostrú prevádzku. Ich adaptívny softvér čoskoro prekoná posledné úskalia a taxíky bez šoférov sa stanú realitou.
Tri modely od Nissanu prinášajú najnovšie inovácie
Zvykli sme si, že facelifting modelu prináša vždy niečo nové na karosérii alebo v dizajne interiéru. Za desať rokov, čo Nissan produkuje svoj crossover Qashqai, vzišli z japonskej produkcie Nissanu už tri verzie, ktoré sa vyznačujú špeciálnymi funkciami ako čítačka značiek, monitorovanie únavy vodiča a jazdných pruhov, parkovací asistent.
Tá posledná dodala modelu Qashqai nádych autonómneho vozidla v podobe systému ProPilot – poloautonómne riadenie na diaľniciach a v dopravných zápchach. Ak stojíte v kolóne a každú chvíľu sa o kúsok pohnete, automatika sa postará o to, aby ste sa nepozabudli a udržali bezpečný odstup, tempo a smer v jazdnom prúde. Okrem toho automobilka pridala autonómne brzdy s rozpoznávaním chodcov a monitorovanie priestoru za vozidlom pri cúvaní. Na európskom trhu bude k dispozícii v roku 2018.
Priekopníkom v autonómnej jazde je elektromobil Nissan Leaf. V súčasnosti prebieha jeho testovanie v londýnskych uliciach. Ak si predstavíte, že auto príde ako na zavolanie, je to celkom milé želanie. Dnes už stačí do auta nasadnúť, povedať cieľ cesty a samo vás odvezie, kam potrebujete. Volant tak možno o niekoľko rokov úplne zmení svoju tvár. Na orientáciu využíva radar v pásme milimetrových vĺn, kamery a laserové skenery. Plne autonómny systém má byť dostupný v roku 2020.
Máte doma psa alebo mačku?
Ak aj svojmu štvornohému najlepšiemu priateľovi chcete pri cestovaní autom dopriať trochu viac pohodlia, určite vás zaujme nevšedný psíčkarský koncept Nissan X-Trail 4Dogs. Predstavuje pohodlný spôsob prepravy domácich miláčikov.
Medzi vychytávky patrí napríklad hadica s vodou, ktorá umožňuje zablateného domáceho miláčika osprchovať pred cestou domov, možnosť prikúriť mu alebo na vás hľadieť prostredníctvom integrovaného obojsmerného video systému. Ďalšími benefitmi sú fén, nástupná rampa, pohodlný pelech, dávkovač psích maškŕt a miska s vodou, ktorá je chránená proti vyliatiu.Bezpečnosť pri preprave psíka je zabezpečená pomocou pripínacích háčikov na postroj zvieraťa. Nissan X-Trail 4Dogs je ideálny rodinný crossover na výlety, ktorý vám umožní prepraviť aj psieho člena rodiny v špeciálne upravenom batožinovom priestore s objemom až 445 litrov. Kufor je čalúnený kožou, ktorá je jednoduchá na čistenie a údržbu.
Zdroj: YouTube
Poznáte Porsche Panamera?
Pôvodná Panamera poriadne narástla a v kombi verzii Sport Turismo s batožinovým priestorom 550 litrov otvorí sklopením zadných operadiel priestor až s kapacitou 1 390 litrov. Z funkčných detailov stojí za reč adaptívny strešný spojler, ktorý sa automaticky ladí podľa režimu jazdy, čím dokáže pri otvorenom okne redukovať aerodynamický hluk. Auto budúcnosti pre náročných a majetných.
Zdroj: Porsche
Hrad na kolesách za milión: Mercedes-Maybach S 600 Pullman Guard
Pancierovaná luxusná limuzína je odolá proti dynamitu či strelným zbraniam. Popasuje sa aj s nebezpečnými črepinami. Bezpečnostné riešenia sú však elegantne integrované do konštrukcie tak, že špeciálnu úpravu nie je poznať. Komfort v interiéri a vkusné spracovanie cestujúcich doslova ohúria. Prepracovaný je aj vnútorný informačný systém. Vnútorné sklá možno zosvetliť alebo stmaviť, auto má vysielačky, energetický zdroj pre núdzové štartovanie alebo externý amplión.
O pohon sa stará 12-valcový šesťliter s výkonom 390 kW a krútiacim momentom 830 Nm za cenu takmer pol milióna eur. Pre tých najnáročnejších je tu za 1,5l milióna eur verzia Guard s váhou 5,1 tony.
Zdroj: Mercedes
Umelá inteligencia, nový najlepší priateľ človeka?
Auto, ktoré sa učí. To je futuristická predstava spoločnosti Toyota, ktorá predstavila svoj i-Concept – vozidlo, ktoré dokáže komunikovať s vodičom a okolitým svetom. Auto by malo byť schopné sledovať návyky a správanie svojho vodiča. i-Concept je vybavený umelou inteligenciou v podobe akéhosi virtuálneho spolujazdca/kamaráta Yui, ktorý bude okrem iného komunikovať s vodičom a ovplyvňovať jeho náladu, napríklad zmenou osvetlenia. Súčasťou futuristického konceptu je obrovský head-up displej s ovládacími prvkami umiestnený na čelnom skle vozidla. Takéto auto je však zatiaľ víziou budúcnosti.
Zdroj: YouTube
Ovládanie auta virtuálnym dotykom
HoloActive Touch - tak pomenovala automobilka BMW svoj holografický displej, vďaka ktorému bude vodič schopný ovládať auto virtuálnymi gestami a dotykom holografických funkcií menu. Podstatu tvoria dva displeje, ktoré vytvárajú ilúziu trojrozmerného priestoru a jednotlivé funkcie sa akoby vznášali nad displejmi. Priamy fyzický kontakt s displejom sa tak môže stať minulosťou. Cieľom je zjednodušiť ovládanie, zvýšiť bezpečnosť a intuitívnosť.