Chceme, aby bolo používanie tejto stránky pre Vás čo najpríjemnejšie. Preto využívame cookies.

Ďakujeme ;-)

OK

Kontakt

Zavrieť

Spýtajte sa nás

Zákaznícke centrum tu pre vás bude opäť: Pondelok o 08:00

Jarná únava pôsobí aj na šoférov

streda, 22. marca 2017
Viečka nám oťažievajú nielen v práci či doma, ale aj za volantom. Ako sa popasovať s jarnou únavou pri šoférovaní?
unavený vodič

Príčinou jarnej únavy môže byť dlhá zima, počas ktorej veľa z nás obmedzuje pohyb na minimum. Čas, kedy pociťujeme nedostatok slnečných lúčov a prichádzajúce oteplenie neprináša organizmu potrebné prebudenie, predstavuje skôr záťaž.

Jarná únava vie poriadne potrápiť všetkých, nie len šoférov. Ak sa k nej pridruží únava zo šoférovania a mikrospánok, nebezpečenstvo nehody sa podstatne zvyšuje. Najmä šoférovanie na dlhých a monotónnych trasách ohrozuje vodičov najviac. Nedostatok spánku, jazda v noci, jednotvárna cesta po rovnej diaľnici či príliš vyhriata kabína auta patria medzi ohrozujúce faktory. Podľa výskumu Európskej komisie zvyšuje unavený alebo ospalý šofér riziko dopravnej nehody až 4-násobne.

Prevenciou proti únave za volantom a mikrospánku je kvalitný spánok. Ak viete, že napr. vyrážate na lyžovačku alebo inú dlhú dlhú cestu, dajte si záležať na tom, aby ste sa pred cestou dobre vyspali. Spánok je neoddeliteľnou súčasťou nášho života a v kalendári mu 21. marca patrí významné miesto. Vtedy totiž oslavujeme Svetový deň zdravého spánku, ktorého cieľom je boj proti poruchám spánku.

Ako nám spánok pomáha?

Počas spánku sa spomaľuje dýchanie a tep srdca, znižuje sa citlivosť na vonkajšie podnety. Spánok predovšetkým zabezpečuje regeneráciu organizmu. Pri jeho nedostatku alebo pri nepravidelnom či prerušovanom spánku sa dostavujú poruchy myslenia, pamäte, výrazne sa zvyšuje zmena nálad. Takéto stavy môžu viesť až k srdcovo-cievnym ochoreniam. Vedeli ste, že nedostatok spánku sa voľakedy používal ako forma mučenia?

Najčastejšou formou nedostatku spánku je nespavosť. Takíto ľudia častejšie trpia bolesťami hlavy, sú náchylnejší na infekcie, majú vysoký krvný tlak, prípadne častejšie trpia depresiami. Aby sa vám dobre spávalo, vyskúšajte pravidelný pohyb, zdravú stravu, život bez alkoholu, cigariet či kofeínu a zbytočne neponocujte. Poruchy spánku sa výraznou mierou podpisujú aj pod dopravné nehody.

Skúmaním reakčnej doby sa u vodičov zistilo, že po 17-hodinovom bdení máme podobné reakčné časy ako vodič s pol promile alkoholu v krvi.

Zdroj: BECEP

Koho ohrozuje mikrospánok?

Už sa vám niekedy stalo, že ste neočakávane zaspali pred televíziou alebo za počítačom? Presne takáto situácia sa vám môže stať aj počas šoférovania. Veľká únava a mikrospánok ohrozujú viacero skupín vodičov. Podľa BECEP, oddelenia bezpečnosti cestnej premávky Ministerstva dopravy a výstavby SR, sú mikrospánkom ohrození mladí vodiči do 25 rokov, vodiči z povolania, predovšetkým na diaľkových trasách, aj ľudia pracujúci na zmeny, keď majú výrazne narušený spánkový režim.

Únava a mikrospánok striehnu aj na vodičov šoférujúcich v noci a vodičov s poruchami spánku. Všeobecne je známe, že ospalosť ľudského organizmu prichádza počas jazdy nadránom medzi druhou a piatou hodinou rannou a poobede medzi 15:00 a 16:00 hod. Mikrospánok trvá veľmi krátko, iba niekoľko zlomkov sekúnd, no aj počas tých sa môže na ceste toho udiať veľa. Pripomeňme si, že vaše auto pri rýchlosti 90 kilometrov za hodinu prejde počas jednej sekundy 25 metrov.

ospalá posádka

Tipy, ako bojovať proti únave za volantom

Rozhodne sa za volantom nepremáhajte a ak cítite únavu, radšej zastavte a oddýchnite si. Je dôležité doraziť do cieľa bezpečne a nie za čo najkratší čas. Ak budete meškať, tých pár minút vám určite odpustia… Radšej neskoro ako nikdy, lebo toto riziko poistenie auta nekryje :)

Tom z rozprávky Tom & Jerry

1. Doprajte si dostatok čerstvého vzduchu

Je overené, že čerstvý vzduch osvieži, dodáva energiu a pomáha mozgu efektívnejšie myslieť a pracovať. A rovnako pôsobí aj proti únave za volantom.

2. Dajte si kávu

Ak patríte k vášnivým kávičkárom a tento lahodný mok vychutnávate s obľubou, skúste zastaviť na čerpacej stanici a dajte si dúšok silného ristretta. Môže to nakopnúť vašu ostražitosť za volantom. Káva stimuluje centrálny nervový systém, srdce a zmierňuje únavu.

3. Pospite si pár minút

Nehanbite sa odbočiť na najbližšom odpočívadle a miesto rozcvičky na čerstvom vzduchu či silnej kávy jednoducho zatvorte oči. Stačí desať minút, aby ste sa cítili sviežejšie. Aj my máme tento recept vyskúšaný!

4. Pusťte si hudbu alebo si dajte žuvačku

Pri jazde na diaľnici, keď začínate pociťovať únavu, no nemôžete zastaviť, skúste pustiť do auta čerstvý vzduch a zapnite si hudbu hlasnejšie. Pozor však na príliš hlasnú hudbu, ktorá má podobné účinky ako malé množstvo alkoholu. Žuvačky sú tiež zaručený spôsob, ako zvýšiť koncentráciu. Žuvaním sa totiž zvyšuje prúdenie krvi do mozgu až o neuveriteľných 25 až 40 percent. Ak máte v aute nainštalované zariadenie handsfree, skúste zavolať kamarátovi alebo rodine a trochu sa prebrať rozprávaním.

5. Osviežte sa vodou

Pri nedostatku vody sa náš organizmus stáva letargickým, nastupuje únava a malátnosť. Dúšok osviežujúcej vody vzpruží telo aj myseľ a dokáže vás prebudiť.

6. Dajte si banán či “energeťák”

Zdrojom vysokého podielu prírodného cukru je banán, ktorý sa rýchlo uvoľňuje do krvného obehu a poskytuje telu okamžitú energiu. Ak nemáte po ruke žiadne ovocie, vyskúšajte džús, čokoládu alebo energetickú tyčinku či nápoj. Myslite však na to, že účinok energetického nápoja nastupuje až po cca pol hodine, preto ho neodporúčame piť v čase veľkej únavy. Nezabudnite si takéto pochutiny s vysokým obsahom sacharidov pribaliť na dlhé trasy, aby vám za volantom neklesla energia.

Fajčenie patrí medzi zlozvyky aj za volantom, no ak viete, že vám cigareta pomôže prebrať sa, odstavte vozidlo na parkovisku a doprajte si jednu v pokoji, najlepšie vonku alebo pri otvorenom okne. Koncentrácia dymu v aute fajčiara je totiž až 11-krát vyššia ako v bežnom zafajčenom priestore, čo môže spôsobiť aj srdcový či astmatický záchvat.

5 základných pravidiel, ktoré vás udržia v strehu

  • Robte si za volantom pravidelné prestávky.
  • Neponáhľajte sa.
  • Pri pocite ťažkých viečok zastavte na vhodnom mieste, prejdite sa alebo si zacvičte.
  • Počas prestávky sa občerstvite nápojom alebo žuvačkou.
  • Na odpočívadle si pospite.

 Zdroj: YouTube, Giphy.com


Iné novinky

vianočné svetielka v diaľke
utorok, 12. decembra 2017

Sviatky a stres za volantom

Predvianočné obdobie má byť radostné a plné pohody. Na zasnežených cestách a v kolónach pred nákupnými centrami to tak často nie je. Ako ale zvládnuť stres za volantom? Čítať ďalej

pero v ruke
pondelok, 11. decembra 2017

Vyplatenie poistky - ako podať žiadosť o úhradu poistného plnenia

Viete, ako postupovať, keď si vaše šťastie vezme deň voľna a vám sa stane dopravná nehoda? Aké doklady k škode potrebuje poisťovňa? Čítať ďalej

odťahová služba vezúca nabúrané auto
pondelok, 04. decembra 2017

Odťahová služba je krytá z PZP

Kúpili ste si auto a neviete, aká administratíva vás čaká? Jedným z prvých krokov je uzatvorenie povinného zmluvného poistenia (PZP). Aké má výhody? Čítať ďalej