Chceme, aby bolo používanie tejto stránky pre Vás čo najpríjemnejšie. Preto využívame cookies.

Ďakujeme ;-)

OK

Kontakt

Zavrieť

Spýtajte sa nás

Celoročné pneumatiky - sú vhodné do našich podmienok?

štvrtok, 05. apríla 2018
Ak má pneumatika označenie M+S a symbol vločky, ide o celoročnú pneumatiku, ktorú môžete využívať aj v zimných mesiacoch a zákonnú povinnosť si splníte. Sú však takéto pneumatiky vhodné aj do našich podmienok?
pneumatika auta

Mnoho výrobcov pneumatík prišlo na trh s celoročnými pneumatikami v roku 2014. Vtedy viaceré európske štáty upravili povinnosť zimných pneumatík pre motoristov. V niektorých krajinách sú povinné v zimných mesiacoch vždy, v iných len vtedy, keď je na ceste súvislá vrstva snehu.

Test celoročných pneumatík

Výrobcovia pneumatík tvrdia, že celoročné pneu vďaka svojim vlastnostiam dokáže auto udržať na ceste aj v prípade dažďa alebo snehu. Odborníci z rakúskeho automotoklubu ÖAMTC a nemeckého ADAC-u sa v roku 2016 pokúsili toto tvrdenie overiť

Otestovali sedem plášťov od rôznych výrobcov s rozmerom 205/55 R16, ktoré sú vhodným obutím pre väčšinu áut na našich cestách.

Výsledky testu prekvapili

Ani jeden z testovaných plášťov nezískal najvyššiu známku a dve dokonca v testoch prepadli. Porovnávali sa pritom modely pneumatík od renomovaných výrobcov. 

Boli medzi nimi Michelin CrossClimate, Vredestein Quatrac 5, Nokian Weatherproof, Goodyear Vector 4 Seasons, Pirelli Cinturato All Seasons, Bridgestone A001, Hankook Kinergy 4S.

Najlepšie dopadli v teste značky Michelin a Vredesein, naopak posledné dve menované obstáli v teste najhoršie.

Čo sa testovalo

Odborníci hodnotili pneumatiky podľa ich správania sa na rôznych povrchoch a pri rôznom štýle jazdy. Testovali ich vlastnosti na suchej a mokrej vozovke, snehu aj ľade.

Prizerali pritom aj na hlučnosť, spotrebu paliva a odolnosť. Odporúčané ceny týchto pneumatík sa pritom pohybujú okolo 100 eur za kus.


Podunajská nížina alebo Vysoké Tatry

Ak jazdíte v miestach, kde snehu v posledných rokoch ubúda a súvislá vrstva snehu je skôr výnimkou, tak pokojne nad kúpou celoročných univerzálnych pneumatík uvažujte.

Ak ale chodievate na lyžovačku do niektorého z horských stredísk u nás či v okolí, odporúčame skôr tradičné zimné obutie auta.

Keď si vedľa seba postavíte letnú a zimnú pneumatiku, rozdiel uvidíte na prvý pohľad. Majú úplne iný uhol rezania jednotlivých sekcií dezénu aj odvodňovacie kanáliky.

Napriek tomu, že sa vývoj pneumatík posúva dopredu, vyrobiť pneumatiku, ktorá sa bude dobre správať na rozpálenom asfalte, ktorý má 35 °C, a aj na zasneženej vozovke pri -10 °C, je pomerne zložité. Na obidvoch povrchoch budú vlastnosti pneumatík skôr priemerné.

Z fyzikálneho hľadiska totiž nie je možné, aby jedna zmes fungovala rovnako dobre vo všetkých teplotách. Podobné je to aj s vlastnosťami vozovky, ktorá sa inak správa v lete a inak pri mrazoch.

Práve pre meniace sa vlastnosti vozovky je zimná a letná pneumatika prerezaná odlišne, aby sa dokázala vysporiadať s priľnavosťou, odvodom vody či záberom na rôznych povrchoch a tým zabránila prípadnému šmyku a havárii.

Kedy meniť gumy

Ak si chcete byť úplne istí, že vaše pneumatiky majú správnu smerovú stabilitu aj dobrú brzdnú dráhu, musia byť v dobrej kondícii. Vodiči by mali kontrolovať zostávajúcu hĺbku behúňa, tlak hustenia, stav bočníc, ale aj známky nerovnomerného opotrebovania.

Ak váhate, či sú vaše pneumatiky v top forme, obráťte sa radšej na odborníkov z pneuservisu.

Pneumatiku je potrebné meniť:
  • ak dôjde k jej prepichnutiu;
  • ak miera jej opotrebovania dosiahne zákonom stanovený limit;
  • ak vykazuje známky starnutia;
  • ak zistíte jej nerovnomerné opotrebovanie.

Ako je to na európskych cestách?

Vo väčšine európskych krajín sa vyžadujú zimné pneumatiky s minimálnou hĺbkou behúňa 3 mm, niekde dokonca 4 mm. Pneumatiky, ktoré spĺňajú zimné označenie, vrátane tých „celoročiek“, sú rôzne: M&S, MS, M.S, M+S, M-s alebo Mud and Snow.

Symbol troch vrcholkov hôr so snehovou vločkou (3PMSF) je doplňujúce označenie k M+S, ktoré uvádza, že takto označená pneumatika je prispôsobená do náročných snehových podmienok.


Ušetríte, ak si kúpite jednu sadu pneumatík?

Odborníci tvrdia, že to nemusí byť vždy tak. Dojazd celoročnej gumy je totiž 28 000 kilometrov. Zimná guma sa pohybuje niekde na úrovni 20 000 kilometrov, no letné vám vydržia aj 40 000 kilometrov.

Môže sa vám teda veľmi ľahko stať, že v novembri už celoročná guma nie je vhodná na použitie, pritom v lete by ste s ňou ešte v pohode mohli jazdiť.

Ak teda jazdíte v slovenských podmienkach, používanie celoročných pneumatík by ste mali zvážiť. Auto, ktoré využívate len v južných oblastiach s miernymi zimami môže mať obuté univerzálne pneumatiky.

Ak však milujete hory, odporúčame, aby ste nezaváhali a radšej sa na jar a jeseň zaradili do radu na prezutie v pneuservise a menili si na svojom aute letné a zimné obutie.  



Iné novinky

škrabanec na modrom aute
streda, 16. mája 2018

Poškodil vám auto neznámy páchateľ? PZP vám nemusí pomôcť

Prichádzate k autu na parkovisku a zistíte, že vám doň niekto nabúral. Poradíme, ako postupovať, keď vám auto poškodil neznámy páchateľ. Čítať ďalej

crash test
pondelok, 14. mája 2018

Bezpečné auto – ktoré prvky robia vaše auto skutočne bezpečným?

Európska únia si stanovila plán, do 2020 znížiť počet obetí na európskych cestách o 50 %. Vlani na cestách štátov EÚ zomrelo 25 300 ľudí. Na Slovensku to bolo v roku 2007 až 627 obetí. Čítať ďalej

Kalendár so zakrúžkovaným dátumom
pondelok, 16. apríla 2018

Aká pokuta vám hrozí za neplatnú STK

Po slovenských cestách denne jazdia autá bez platnej technickej a emisnej kontroly. Pokuta za zábudlivosť či ľahostajnosť je ale poriadne vysoká. Poradíme vám, ako na kontrolu nezabudnúť. Čítať ďalej