Cookies používame na zlepšenie funkčnosti našej webstránky a na zobrazovanie relevantnej reklamy. Ďalším využívaním tejto stránky nám dávate súhlas na používanie všetkých typov cookies.  Ak nesúhlasíte so spracúvaním vašich cookies, môžete si upraviť nastavenia súborov cookies vo vašom internetovom prehliadači. Viac info tu.

Ďakujeme ;-)

OK

Kontakt

Zavrieť

Spýtajte sa nás

Brzdy, brzdové kotúče a brzdové platničky: čo by ste o nich mali vedieť

pondelok, 01. januára 0001
Kedy je čas na výmenu bŕzd? Určite nie, až keď spod kolies počuť nepríjemný zvuk, šúchanie a kvílenie. Viete, aká je minimálna hrúbka brzdového kotúča a kedy vymeniť platničky?

Brzdy, to nie sú len brzdové kotúče a brzdové platničky, je to celý systém, ktorý sa stará o to, aby v prípade problémov auto správne brzdilo. Ak je jeden diel opotrebovaný alebo nefunkčný, ovplyvniť to môže celý systém a auto sa na ceste nemusí vôbec správať tak, ako je v danej chvíli potrebné.

Aj preto je dôležité starať sa o brzdy, pravidelne ich kontrolovať a v prípade potreby aj jednotlivé súčasti pravidelne vymieňať. Presné pravidlo, kedy meniť brzdové kotúče neexistuje.

Faktorom je nielen počet najazdených kilometrov, ale aj spôsob jazdy a aj to, či napríklad pri brzdení svojho auta podraďujete a na samotné brzdenie používate aj motor a jeho otáčky.  

Aké brzdy máte v aute

Existuje niekoľko druhov bŕzd. Pri starších modeloch môžeme nájsť tzv. bubnové brzdy. Tie fungujú na princípe valcových piestov, ktoré tlačia brzdové obloženie na vnútorný obvod bubna.

Väčšinou bývajú na zadných kolesách, na predných sú už dnes používané len výnimočne. Brzdové obloženie je nutné skontrolovať po každých 20 000 km.

Jednotlivé časti by ste mali vymeniť vtedy, keď nitové obloženie dosiahne minimálnu hrúbku 1,5 mm. Pravidelne by sa mali kontrolovať prachové manžety a tesnenia, aby z bŕzd neunikala kvapalina. V prípade poškodenia a rýh treba bubon vymeniť.

Pri novších autách sa zväčša používajú kotúčové brzdy. Tieto brzdy pracujú na princípe brzdových doštičiek umiestených na stranách rotujúceho brzdového kotúča. Je potrebná ich pravidelná kontrola, a to nie len minimálnej hrúbky 2 alebo 3 mm, ale aj toho, či sa správne pohybujú, alebo či nie sú prehnuté prípadne inak poškodené.

Kontrolovať treba aj brzdové doštičky, ktoré sú na vnútornej strane brzdového kotúča, pretože nezriedka sú viac opotrebené ako tie, ktoré vidíme voľným okom.

Vedeli ste, že?

Kontrola doštičiek by mala byť minimálne každých 10 000 kilometrov, mnohé autá už dnes opotrebenie brzdových doštičiek signalizujú známou žltou ikonkou na prístrojovej doske.


Okrem toho sa musia kontrolovať aj samotné brzdové kotúče. Ich životnosť je dlhšia ako životnosť doštičiek. Rovnako musia spĺňať predpísanú hrúbku, ktorú udáva výrobca kotúča resp. samotného auta.

Poškodenie bŕzd a čas na ich výmenu

K častému poškodeniu patrí tzv. zvlnenie brzdového kotúča, ku ktorému dôjde najčastejšie po prudkom brzdení a následnom ochladení kotúča napríklad prejazdom cez vodnú prekážku. Väčšinou sa to deje pri viac opotrebovanom kotúči. Zvlnenie kotúča sa začne najskôr prejavovať vibráciami, neskôr môže vydávať buchotajúce zvuky prichádzajúce spod kolies.

Prejavovať sa to môže aj vybočovaním z jazdného pruhu rovnako ako keď je poškodená geometria auta. To, kedy brzdy vymeniť, vám poradí dobrý automechanik. Ak je napríklad opotrebovaný len jeden brzdový kotúč, dôležité je vymeniť brzdy na celej náprave, aby nedochádzalo k tomu, že jedno koleso vám brzdí viac ako to druhé.

Podceňovaná brzdová kvapalina

Mnoho vodičov ju podceňuje, je však alfou a omegou správnej funkčnosti celého brzdového systému. Úbytok brzdovej kvapaliny môže spôsobiť, že brzdy nebudú fungovať správne. Pri bežnom nájazde asi 20 000 kilometrov za rok by ste brzdovú kvapalinu mali meniť každé 2 roky.

Časom totiž stráca svoje vlastnosti, do kvapaliny sa môže dostať voda, prípadne môžu v celom systéme vznikať vzduchové bubliny a brzdenie potom nie je dostatočne účinné.

Hrdza, postrach brźd

Výmena brzdových platničiek a kotúčov (bŕzd) na aute netrvá v servise viac ako jeden deň. V prípade brzdových doštičiek je to asi pol hodina na koleso, závisí to aj od toho, či nie sú piestiky na strmeňoch zhrdzavené.

Brzdové kotúče sú problematickejšie, keďže častým používaním a neustálym zohrievaním a chladením bývajú skorodované. Práve hrdza je najväčším postrachom celého brzdového systému.
Brzdy sú však neodmysliteľným predpokladom bezpečnej jazdy.

V spolupráci s nimi pracujú ďalšie systémy. Napríklad dnes pomerne rozšírený bezpečnostný asistent automobilu, ktorý vodičovi pomáha predchádzať kolíznym situáciám. Aj preto je starostlivosť o brzdy podstatná a správne nastavenie a fungovanie brzdového systému dôležité pre vašu bezpečnú jazdu.

Náš tip:

Brzdy vizuálne skontrolujte vždy, keď vaše auto na jar a na jeseň prezúvate z letného na zimné obutie alebo naopak.


Iné novinky

EGR ventil
pondelok, 15. októbra 2018

Viete, čo je EGR ventil a ako funguje?

EGR ventil (anglicky Exhaust Gas Recirculation) nájdete v novších autách a jeho úlohou je znížiť emisie výfukových plynov. Ako funguje? Čítať ďalej

zákazová dopravná značka
piatok, 05. októbra 2018

Zákazové dopravné značky – poznáte všetky?

Zákazové dopravné značky patria do kategórie, ktorých porušenie sa trestá vysokými pokutami a niekedy aj odobratím vodičského oprávnenia. Poznáte všetky zákazové značky? Čítať ďalej

policajt v prilbe
štvrtok, 04. októbra 2018

Aké doklady treba mať v aute pri cestnej kontrole

Podľa zákona o cestnej premávke je vodič povinný mať pri sebe vybrané dokumenty a doklady v aute. Viete, ktoré to sú? Čítajte, poradíme vám. Čítať ďalej