Cookies používame na zlepšenie funkčnosti našej webstránky a na zobrazovanie relevantnej reklamy. Ďalším využívaním tejto stránky nám dávate súhlas na používanie všetkých typov cookies.  Ak nesúhlasíte so spracúvaním vašich cookies, môžete si upraviť nastavenia súborov cookies vo vašom internetovom prehliadači. Viac info tu.

Ďakujeme ;-)

OK

Kontakt

Zavrieť

Spýtajte sa nás

Zákaznícke centrum tu pre vás bude opäť: Štvrtok o 08:00

Bezpečné auto – ktoré prvky robia vaše auto skutočne bezpečným?

pondelok, 14. mája 2018
Európska únia si stanovila plán, do 2020 znížiť počet obetí na európskych cestách o 50 %. Vlani na cestách štátov EÚ zomrelo 25 300 ľudí. Na Slovensku to bolo v roku 2007 až 627 obetí.
crash test

K zníženiu počtu obetí u nás prispelo napríklad šrotovné, kedy sa sčasti obmenil vozový park. Taktiež k tomu dopomohol aj prísnejší cestný zákon.

Zníženie týchto čísel je úspechom, keď vezmeme do úvahy, že počet áut za posledných desať rokov vzrástol o milión a zdvojnásobil sa aj počet motocyklov. Zlepšiť štatistiku môžu nielen disciplinovanejší vodiči, ale aj bezpečnejšie autá.

Technika, ktorá chráni životy vodičov

Cieľom nových technológií umožniť vyrábať bezpečné autá s nízkou spotrebou a dbať o čo najväčšiu ochranu nielen cestujúcich v aute, ale aj chodcov či cyklistov. Bezpečnostné prvky delíme na aktívne a pasívne. Niektoré z nich máte v základnej výbave vozidla a sú povinné, iné sú voliteľné a dnes za príplatok.

Prvky pasívnej bezpečnosti

Crash testy

Každé auto uvedené do predaja, musí mať prvky pasívnej bezpečnosti. Ich účinnosť sa vyhodnocuje pri crash testoch. Tie sú povinné pre všetky vozidlá, ktoré sa predávajú na európskom trhu. 

Výsledky poskytujú výrobcom, predajcom a zákazníkom informácie o bezpečnosti vozidla, či už pri havárií pre posádku auta alebo pre cyklistov a peších.

zrážka áut

 

Medzi najprísnejšie testy patrí EURO-NCAP. Takýto test zahŕňa skúšky ako:

  • čelný náraz minimálne 40 %-nej šírky automobilu do bariéry pri rýchlosti 64 km/h;
  • bočný náraz, pri ktorom do stojaceho vozidla narazí testovací vozík rýchlosťou 50 km/h;
  • bočný náraz o oceľový stĺp pri rýchlosti 29 km/h.
 

Všetky tieto skúšky sa robia na figurínach vrátane figurín detí, ktoré tvoria posádku a následne sa vyhodnocujú zranenia, ktoré by posádka auta pri nárazoch utrpela.

V rámci pasívnej bezpečnosti rozdeľujeme opatrenia na vonkajšiu bezpečnosť, kde sú krivky karosérie automobilu vyhodnocované v prípade nárazu voči ostatným účastníkom dopravy a prvky vnútornej bezpečnosti, ktorých úlohou je ochrániť posádku automobilu pri krátkych, či naopak náročnejších dlhších cestách.

Bezpečnostné pásy

Ide o jeden z prvých prvkov bezpečnosti v autách a budúci rok oslávi 60 rokov od jeho zavedenia. Stojí za ním švédsky konštruktér Nils Bohlin z automobilky Volvo, ktorý si vynález nechal patentovať a ide o jeden z 8 patentov, ktoré mali obrovský význam pre ľudstvo za posledných sto rokov.

bezpečnostný pás

Airbagy

Je to vak z nepriedušnej látky, ktorý sa nafúkne v prípade nárazu. Zabraňuje zraneniam pasažierov, ktoré by mohli vzniknúť nárazom tela o volant, sklo alebo inú časť auta.

Nezávisle ho patentovali v roku 1951 až dvaja konštruktéri, Walter Linderer a John W. Hatrick. V automobilovom priemysle sa začal využívať až o 20 rokov neskôr. Dnes je povinnou výbavou áut, pričom airbagy sa delia na čelné, bočné, kolenné a čelné pre cestujúcich na zadných sedadlách.

airbag

Ak hľadáte bezpečné auto pre rodinu, medzi pasívne bezpečnostné prvky patria aj bočné výstuhy, ktoré zvyšujú tuhosť karosérie, zóny s progresívnou deformáciou a absorbčnou schopnosťou pri náraze, ale aj parkovací asistent, detská sedačka či automatické volanie operátorovi asistenčných služieb v prípade nehody.

Prvky aktívnej bezpečnosti a technológie budúcnosti

Anti-lock Braking System (ABS)

Ide o protiblokovací systém bŕzd, ktorého úlohou je zabrániť zablokovaniu kolies pri brzdení a vodič vďaka nemu nestráca kontrolu nad vozidlom.


Automatic Dimming Mirror (ADM)

Je to systém, ktorý pomáha vodičovi pri oslepení v spätnom zrkadle vozidlom idúcim za ním Funguje to tak, že zrkadlo jednoducho automaticky stmavne.


Adaptive Light Control (ALC)

Ide o inteligentné svetlá, ktoré sa prispôsobujú jazde, orientácia reflektorov sa riadi automaticky a mení sa podľa ohybu aj sklonu cesty alebo podľa svetelných podmienok.Mnohé autá sú dnes vybavené aj xenónovými svetlami, ktoré majú lepšiu svietivosť ako konvenčné žiarivky.


Variable Intelligent Lighting System (VARILIS)

Je to špeciálna svetelná technológia, ktorá využíva optické vlákna a dokáže zmeniť svetelný lúč v prípade potreby vodiča.


Brake Assistance System (BAS)

Ďalší systém, ktorý pomáha brzdeniu je BAS. Kým ABS reguluje tlak bŕzd, tento systém zvyšuje efektívnosť brzdenia v čase, keď vám brzdový pedál pri ABS začne vibrovať.


Anti-Slip Regulation (ASR)

ASR pomáha pri zrýchlení vozidla a zabraňuje prešmykovaniu kolies.Electronic Brake-force Distribution (EBD)Ide o inteligentný systém, ktorý rozdeľuje účinnosť brzdnej sily medzi jednotlivými nápravami.


Electronic Stability Program (ESP)

Tento program pomáha vodičovi stabilizovať vozidlo v prípade, že môže dôjsť k strate kontroly nad autom.


Tire Pressure Monitoring System (TPMS)

Ide o systém kontroly tlaku v pneumatikách, takže v prípade jeho poklesu kontrolka upozorní vodiča, že pneumatika nemá ideálny tlak, čo môže identifikovať defekt, prepúšťanie vzduchu pri disku alebo iný problém s poklesom tlaku.


Run Flat Tyre (RFT)

Sú to špeciálne pneumatiky, ktoré aj po defekte umožňujú dojazd do servisu. Viacero výrobcov má pre svoje pneumatiky svoje vlastné názvy.


Traction Control System (TCS)

Je to trakčná kontrola, ktorá pomáha pretáčaniu kolies a kontroluje aj výkon motora či brzdného systému.


Autonomous Emergancy Braking (AEB)

V autách sa môžete stretnúť aj so systémom samoúčinného brzdenia, ktorý auto zastaví v prípade, že vozidlo idúce pred ním prudko zastane alebo zabrzdí.


Lane Departure Warning (LDW)

Ide o asistenta jazdných pruhov, ktorý vodiča upozorní pri vybočení zo svojho jazdného pruhu, a to jemným vibrovaním do sedadla vodiča alebo volantu alebo iným audiovizuálnym znamením.

Vychytávky pre zvýšenie bezpečnosti na cestách

 Niektoré autá majú mnoho ďalších bezpečnostných prvkov, ako je napríklad systém HUD (Head-Up Display), ktorý znázorňuje všetky podstatné údaje pre vodiča v jeho zornom poli.

Ďalej je to aj nočné videnie využívajúce infračervenú kameru, ktoré pomáha zvyšovať viditeľnosť neoznačených chodcov alebo lesnej zveri.

Nechýba ani systém, ktorý sleduje motorické schopnosti vodiča a bežnou súčasťou automobilov je aj svetelná signalizácia obiehania iným vozidlom v spätnom zrkadle v prípade tzv. mŕtveho uhla. 

Medzi bezpečnostné prvky patria napríklad aj posilňovač riadenia alebo inteligentné pruženie, ktoré nastavuje svetlú výšku vozidla podľa rýchlosti a stavu vozovky.


Iné novinky

zákazová dopravná značka
piatok, 05. októbra 2018

Zákazové dopravné značky – poznáte všetky?

Zákazové dopravné značky patria do kategórie, ktorých porušenie sa trestá vysokými pokutami a niekedy aj odobratím vodičského oprávnenia. Poznáte všetky zákazové značky? Čítať ďalej

policajt v prilbe
štvrtok, 04. októbra 2018

Aké doklady treba mať v aute pri cestnej kontrole

Podľa zákona o cestnej premávke je vodič povinný mať pri sebe vybrané dokumenty a doklady v aute. Viete, ktoré to sú? Čítajte, poradíme vám. Čítať ďalej

premávka
pondelok, 01. októbra 2018

Najpredávanejšie autá na Slovensku: Slováci majú stále radi škodovky, rastie popularita SUV

3 najpredávanejšie autá roku 2017 boli z automobilky ŠKODA, ktorej nestíhajú konkurovať ani automobilky Volkswagen a KIA, hoci vyrábajú autá u nás. Pozrite sa na najpopulárnejšie autá na Slovensku. Čítať ďalej