Cookies používame na zlepšenie funkčnosti našej webstránky a na zobrazovanie relevantnej reklamy. Ďalším využívaním tejto stránky nám dávate súhlas na používanie všetkých typov cookies.  Ak nesúhlasíte so spracúvaním vašich cookies, môžete si upraviť nastavenia súborov cookies vo vašom internetovom prehliadači. Viac info tu.

Ďakujeme ;-)

OK

Kontakt

Zavrieť

Spýtajte sa nás

Apríl – Mesiac bezpečnosti na cestách

piatok, 20. apríla 2018
Teplejšie dni na cesty lákajú okrem áut aj ďalších účastníkov cestnej premávky. Cyklistov a motocyklistov. Viete, ako jazdiť ohľaduplne aj k nim?
rodinka na bicykloch

Slovensko v bezpečnosti na cestách urobilo v posledných rokoch výrazný pokrok. Kým v roku 2007 prišlo o život na slovenských cestách 627 ľudí, o 10 rokov neskôr to podľa policajných štatistík bolo 250 smrteľných nešťastí.

Slovensko sa v počte usmrtených osôb na 1 milión obyvateľov stále drží na poprednej priečke v porovnaní s okolitými krajinami:

  • Slovensko a Rakúsko 46,
  • Česká republika 48,
  • Maďarsko 59,
  • a Poľsko 66.

Opatrnosti na cestách však nikdy nie je dosť.

Cieľ je znížiť obete na cestách

S týmto číslom sa však nedá uspokojiť a Slovensko sa spolu s inými krajinami Európskej únie zaviazalo, že do roku 2020 znížia počty mŕtvych pri autonehodách o polovicu.

Pre Slovensko to znamená, že vďaka novým cestám a preventívnym a bezpečnostným opatreniam dokáže počet obetí na diaľniciach a cestách I., II. a III. triedy dostať pod úroveň 180.

Cyklisti na ceste


Ohrození cyklisti a motocyklisti

Apríl je mesiac bezpečnosti na cestách a práve preto sa polícia tradične sústreďuje na tých najmenej chránených účastníkov cestnej premávky, vďaka mimoriadne teplému aprílu sa totiž na naše cesty vybralo oveľa viac cyklistov a motocyklistov ako po minulé roky.

Aj preto polícia v tomto období robí preventívne akcie po celom Slovensku a účastníkom radí, ako sa správať na našich cestách.

„V prvom rade sa treba v premávke navzájom akceptovať. Často spomínané slová ako ohľaduplnosť, predvídavosť, bezpečná vzdialenosť, sledovanie situácie a sto percentná sústredenosť sa zdajú možno ako „klišé“, ale prináleží im veľká dôležitosť.

Stačí sa trošku zamyslieť a ich význam si premietnuť do praxe. Prvé slová po dopravnej nehode, v prípade, že účastníci prežijú, bývajú často v zmysle nevšimol som si, tlačil sa na mňa zozadu, nestihol som zareagovať, pretože sa všetko zomlelo tak rýchlo,“

tvrdí hovorkyňa Prezídia Policajného zboru SR Denisa Baloghová.

Na toto si dajte pozor

Vodiči automobilov

V prvom rade si treba uvedomiť a počítať s tým, že na cestách v peknom počasí pribúdajú jazdci na dvojkolesových mašinách.

Keďže odhadnúť rýchlosť motoriek je pre ich menšie rozmery ťažšie, o to dôležitejšie je častejšie sledovať spätné zrkadlá a situáciu v okolí auta.

Spätné zrkadlo

Vodiči motocyklov

Motocyklisti si musia uvedomiť obrovskú zodpovednosť. Síce je pocit voľnosti a eufórie počas jazdy na dvoch kolesách na nezaplatenie, o to bolestivejšie a tragickejšie však môžu byť následky pádu.

 

Čo treba spraviť pred začiatkom sezóny?

  1. Skontrolujte technický stav motorky, najlepšie v odbornom servise.
  2. Na bezpečnom mieste preskúšajte funkčnosť bŕzd.
  3. Nepreceňujte svoje schopnosti a po zimnej pauze jazdite opatrnejšie, aby ste si znovu osvojili ovládanie svojho stroja. Základom je vedieť brzdiť, klopiť a správne a včas zareagovať na krízové situácie.

Motorka nie je auto, rýchlo sa rozbehne a ťažšie zastaví. Motocyklisti by nemali zabúdať prispôsobiť rýchlosť stavu vozovky. Mokrý povrch môže byť zradný a hlavne šmykľavý.

Nebezpečné sú aj kamienky zo zimného posypu ciest. Predchádzať by ste na motocykli mali iba na miestach, kde je to bezpečné. Život a zdravie pri kolízii môže zachrániť ochranný odev, obuv a doplnky.

Motorka na ceste

Cyklisti

Odporúčame rekreačným či športovým cyklistom jazdiť po vyznačených cyklotrasách mimo frekventovaných ciest. Ak to ale možné nie je a musíte vyraziť na cestu, dbajte na bezpečnosť.

Každý cyklista mimo obce by mal byť vybavený prilbou. Pri zníženej viditeľnosti aj reflexnými prvkami a svetlom na bicykli. Jazdí sa vždy pri krajnici a v prípade, že je cyklistov viac, tak jazdia za sebou a nie vedľa seba.

Štatistiky nepustia

Slovensku sa v posledných rokoch darí znižovať počty usmrtených chodcov, v prípade mŕtvych cyklistov a motocyklistov však čísla stagnujú.

Kým v roku 2016 zomrelo na našich cestách 71 chodcov, vlani to bolo 49.

Medzi 250 obeťami z minulého roka je aj 18 cyklistov a 26 vodičov a spolujazdcov na motocykloch. Počet motoriek sa za desať rokov zdvojnásobil.

Kým v roku 2007 bolo registrovaných 66 156 motocyklov, dnes je to už viac ako 133 000, kým v roku 2007 sme mali registrovaných 2 milióny automobilov, dnes už po Slovensku jazdí viac ako 3 milióny áut.

O 700-tisíc podľa policajných štatistík narástol aj počet vodičov. Aj preto je dôležité, aby sa každý účastník cestnej premávky správal zodpovedne a ohľaduplne.

Pre vyšší pocit bezpečnosti na cestách vám môže prispieť aj vhodné poistenie. Bez PZP a platnej technickej a emisnej kontroly si však za volant či motorku ani nesadajte. Riskujete totiž mastnú pokutu.

Prečítajte si viac: Aká pokuta vám hrozí za neplatnú STK.


Iné novinky

balenie kufra
streda, 04. júla 2018

Auto, autobus, vlak či lietadlo – čím sa najviac oplatí cestovať?

Príjemné letné počasie láka mnohých cestovať a objavovať krásy sveta okolo nás. Cesta autom, autobusom, vlakom, lietadlom - každá má svoje čaro. Poradíme, ako sa oplatí cestovať. Čítať ďalej

štrngnutie s pivom
utorok, 26. júna 2018

Zostatkový alkohol za volantom

Večer strávený s priateľmi, k tomu zopár drinkov, no ráno musíte vstávať do práce. Pred cestou autom zvážte, či neriskujete, že nafúkate tzv. zostatkový alkohol. Čo všetko vám hrozí? Čítať ďalej

starý červený fiat
piatok, 15. júna 2018

Ako staré auto je veterán?

Auto musí splniť mnoho parametrov, aby sa mohlo pýšiť označením veterán. Je to rok výroby, stav auta, ale aj typ. Toto sú podmienky, ktoré musí každý veterán spĺňať. Čítať ďalej