Cookies používame na zlepšenie funkčnosti našej webstránky a na zobrazovanie relevantnej reklamy. Ďalším využívaním tejto stránky nám dávate súhlas na používanie všetkých typov cookies.  Ak nesúhlasíte so spracúvaním vašich cookies, môžete si upraviť nastavenia súborov cookies vo vašom internetovom prehliadači. Viac info tu.

Ďakujeme ;-)

OK

Kontakt

Zavrieť

Spýtajte sa nás

Zákaznícke centrum tu pre vás bude opäť: Pondelok o 08:00

Ako staré auto je veterán?

piatok, 15. júna 2018
Auto musí splniť mnoho parametrov, aby sa mohlo pýšiť označením veterán. Je to rok výroby, stav auta, ale aj typ. Toto sú podmienky, ktoré musí každý veterán spĺňať.
starý červený fiat

Pri hodnotení vozidiel sa vychádza z kritérií, ktoré stanovila Medzinárodná organizácia historických vozidiel (F.I.V.A.). Na Slovensku ju reprezentuje Združenie zberateľov historických vozidiel SR.

Koľko ročné auto je veterán?

Prvým a najdôležitejším aspektom je, že veterán je auto staršie ako 25 rokov. To znamená, že jeho rok výroby musí byť maximálne rok 1993.

Taktiež by malo byť v dobrom technickom a historicky správnom stave. Platí, že skôr vyrobené vozidlá pochádzajúce z menších sérií, či dokonca prototypy, sú cenené oveľa viac ako takzvané "autá z ulice", ktoré boli vyrábané sériovo v desiatkach tisíc kusov.

Volkswagen mikrobus

Auto veterán – definícia od A po D

Typ A – štandardné auto veterán

Typ A zahŕňa vozidlá so štandardnou špecifikáciou, aká bola dodaná výrobcom. Pre vozidlá historického pôvodu sú povolené úpravy na prianie, malé kozmetické zmeny a použitie typického príslušenstva, ktoré bolo v danej dobe na trhu.

Typ B – dobovo upravené vozidlo

Dobovo upravené vozidlo typu B je vozidlo upravené v danej dobe na špecifické účely, netypické, a tým historicky cenné. Ide napríklad o vozidlo vyrobené na špeciálnu zákazku alebo vozidlo hasičské, pohrebné a pod.

Typ C – výnimka

Ide o vozidlo, ktorého výrobný štandard bol zmenený tak, že vozidlo už nezodpovedá dobe. Prevedené zmeny musia zodpovedať všeobecným zásadám F.I.V.A. Použité diely musia byť z príslušnej doby, prípadne opäť vyrobené podľa identickej špecifikácie doby (konštrukcia, materiál a funkcia).

Typ D – replika

Je to vozidlo vyhotovené mimo pôvodnú dobu, s použitím alebo bez použitia dobových dielov, kopírujúce dizajn pôvodnej doby. Vozidlo musí byť zreteľne označené, aby bolo jasné, že ide o repliku. Vozidlo smie byť považované za vyhovujúce, ak dátum jeho výroby zapadá do vekového limitu F.I.V.A.

Skupiny zachovalosti veteránov

Skupina 1 – autentické vozidlá

Do skupiny 1 patria vozidlá v stave, v akom boli pôvodne vyrobené, bez zmeny a len s malým zhoršením stavu. Kompletne originálne, vrátane interiéru a exteriéru. Výnimkou sú iba pneumatiky, zapaľovacie sviečky, batéria a iné diely s kratšou výdržou.

staré auto

Skupina 2 – originálne vozidlá

Sem patria vozidlá používané, ale zatiaľ nereparované, podľa originálnej špecifikácie a s priebežnou históriou a v originálnom, aj keď zhoršenom stave.

Normálne opotrebované diely môžu byť vymenené za nové, zodpovedajúce dobovej dokumentácii. V duchu doby môže byť tiež obnovený lak, povrchová ochrana a čalúnenie.

Opel astra

Skupina 3 – reparované vozidlá

Do tretej skupiny patria vozidlá so známou identitou, celkovo alebo čiastočne demontované, reparované a znovu zmontované. Ak už nie sú k dispozícii pôvodné diely alebo materiál, sú povolené len malé odchýlky od výrobnej špecifikácie.

Originálne diely, ak sú k dispozícii, musia byť použité, ale môžu byť nahradené inými dielmi s rovnakými vlastnosťami. Interiér, exteriér a externý finiš musia byť čo najpodobnejšie dobovej dokumentácii.

vetrány

Skupina 4 – prestavané vozidlá

Prestavané vozidlá vznikajú zmontovaním dielov z jedného alebo viacerých vozidiel rovnakého modelu a typu, a to tak, aby vzniknuté vozidlo bolo čo najbližšie originálnej dokumentácii výrobcu.

V rámci prestavby môžu byť vyrobené nové diely alebo diely nezodpovedajúce dobe (napr. karoséria, blok motoru, hlava valcov alebo iné diely, ktoré nenesú znaky identity).

Vypracovanie interiéru a exteriéru musí byť čo najbližšie dobovej dokumentácii.

Corvette Grand Sport

Veterán podľa roku

  • trieda A – (Ancestor) – vozidlá vyrobené do 31.12.1904
  • trieda B – (Veteran) – vozidlá vyrobené od 1.1.1905 do 31.12.1918
  • trieda C – (Vintage) – vozidlá vyrobené od 1.1.1919 do 31.12.1930
  • trieda D – (Post Vintage) – vozidlá vyrobené od 1.1.1931 do 31.12.1945
  • trieda E – (Post War) – vozidlá vyrobené od 1.1.1946 do 31.12.1960
  • trieda F – vozidlá vyrobené od 1.1.1961 do 31.12.1970
  • trieda G – vozidlá vyrobené medzi 1.1.1971 a vekovým limitom F.I.V.A. (aktuálne rok 1993)

Stará Škoda

Máte doma veterán?

Ak máte doma veterán, môžete sa skutočne tešiť. Takéto autá sú považované za vcelku cenný majetok.

Hodnota veteránu záleží od roku výroby, typu auta či aktuálneho stavu, no pri niektorých historických modeloch sa môže vyšplhať až na niekoľko stoviek tisíc eur.

Naozajstný skvost, patriaci medzi najunikátnejšie veterány na svete, 1962 Ferrari 250 GTO Berlinetta, sa vydražil za neuveriteľných 38 miliónov amerických dolárov. No veterán nie je len o peniazoch.


Iné novinky

balenie kufra
streda, 04. júla 2018

Auto, autobus, vlak či lietadlo – čím sa najviac oplatí cestovať?

Príjemné letné počasie láka mnohých cestovať a objavovať krásy sveta okolo nás. Cesta autom, autobusom, vlakom, lietadlom - každá má svoje čaro. Poradíme, ako sa oplatí cestovať. Čítať ďalej

štrngnutie s pivom
utorok, 26. júna 2018

Zostatkový alkohol za volantom

Večer strávený s priateľmi, k tomu zopár drinkov, no ráno musíte vstávať do práce. Pred cestou autom zvážte, či neriskujete, že nafúkate tzv. zostatkový alkohol. Čo všetko vám hrozí? Čítať ďalej

naabíjanie elektromobilu
utorok, 05. júna 2018

Čo je elektromobil, ako funguje?

Elektromobil nie je šetrný iba k prírode a životnému prostrediu, ale aj peňaženke svojho majiteľa. Prečítajte si dôvody, prečo sa do elektromobilov oplatí investovať. Čítať ďalej